Bandenpijn

May 5, 2017

Bandenpijn

Een van de meest voorkomende kwaaltjes tijdens de zwangerschap is bandenpijn. 

Je baarmoeder zit aan verschillende banden vast om deze op zijn plaats te houden. In het begin van de zwangerschap zijn de banden dik en kort. Door de groei van je baarmoeder komt er een druk op deze banden te staan en worden ze flexibeler en meer uitgerekt. Als je beweegt rekken de banden plotseling nog verder uit waardoor er pijn kan ontstaan. 

 

Hoe herken je bandenpijn?
Meestal voelt het als een scherpe pijn aan de onderkant van je buik, rondom je schaambot en kan zelfs doortrekken naar je vagina en lies. De pijn kan ook vanuit je rug of de zijkant van je buik komen. Meestal is bandenpijn een korte, hevige pijn, waarna het weer weg zakt, maar soms houdt het langere tijd aan. 

 

Hoe kun je de pijn voorkomen en verlichten? 

-Vermijd plotselinge bewegingen.

– Ondersteun je buik bij het opstaan/niesen/hoesten.

– Als je weet dat je bijvoorbeeld een lange wandelingen gaat maken, kun je een ondersteunende (onder)broek aantrekken of desnoods een strakke ondersteunende sjaal onder je buik knopen.

– Sporten is goed. Mocht je te veel last krijgen tijdens het sporten, probeer dan de inspanning te verkleinen.
– Mocht je last hebben van bandenpijn dan kan warmte goed helpen. Denk aan een warme douche of een warme kruik.

 

 

Please reload

Uitgelichte berichten

Overzicht data Vief Zwanger 2016

September 20, 2016

1/1
Please reload

Recente berichten

September 30, 2017

July 22, 2017