Tips voor de Partner tijdens de zwangerschap en bevalling

October 21, 2017

Tips voor de partner tijdens de zwangerschap en bevalling.

Mijn partner voelt zich een beetje buiten gesloten tijdens de zwangerschap.

 

Partners hebben een niet te onderschatten rol in de zwangerschap; ze kunnen stress bij de aanstaande moeder voorkomen of verlichten. Stress in de zwangerschap, depressieve stemmingen en zwaar huishoudelijk werk kunnen de groei en de emotionele ontwikkeling van de baby nadien beïnvloeden. Daarnaast zorgt het voor de aanmaak van adrenaline welke kortweg gezegd zorgt voor een vertraging in de bevalling. Partners kunnen hun zwangere vrouw geweldig ondersteunen zowel in huis al mentaal. De heftige emoties en uitbarstingen die je bij veel zwanger vrouwen ziet, moten ze daarbij soms een poosje voor lief nemen. Verwen haar maar extra. 

 

Tips voor de partner 

Laatste periode van de zwangerschap: 

-Heb begrip voor de fysieke klachten. Ondersteun haar en rem misschien wat af. 

-Emotionele instabiliteit hoort er bij. Zorgen voor het ongeboren kindje is normaal. Probeer haar te steunen door de realiteit voor te houden.
 -De nestdrang kun je maar beter zo laten, dat afremmen lukt toch niet.

-Blijf actief, onderneem uitstapjes ook als de uitgerekende datum voorbij is. 

-Vergeet jezelf niet. Het is heel normaal dat de partner zich zorgen maakt over de baby, bevalling en toekomst. Praat er met elkaar over.
 -Neem in deze periode wat extra rust en, geniet ook van deze tijd.
 -Zorg dat je weet waar alle telefoonnummers zijn ( verloskundige, ziekenhuis, kraamhotel, opppas...) 

-Weet waar het kraampakket staat en wat er in zit. 

 

De Bevalling:
-Begint meestal ’s nachts.
- Probeer elkaar zo lang mogelijk in het normale dag- en nachtritme te houden.
- “Storende” elementen veranderen / verwijderen zoals: telefoon eruit, gordijnen dicht, Muziek/tv uit of aan, goede temperatuur / kinderen wegbrengen.
-Bivakkeren, observeren, signaleren, reageren.
-Ontspanning! Luister naar je partner wat ze nodig heeft.

 

Wat je zoal kan doen als het zwaarder word:
- haar te ondersteunen in de houding die haar ontspanning brengt,
- haar te helpen bij het oppakken en vasthouden van de juiste ademtechnieken
- haar gerust te stellen en aan te moedigen
- proberen voor haar te visualiseren wat er zich in haar lichaam 

afspeelt
- kopje thee met druivensuiker, beschuitje met honing te maken als ze daar zin in heeft
- warme sokken voor haar pakken, warme / koude kruiken
- helpen bij het onder de douche gaan. Wel bij haar blijven in geval van een weeënstorm - warm voorhoofd deppen met natte washand
- af te leiden, en misschien ook eens wat humor over het geheel te laten gaan (als de situatie dat toelaat)
- masseren ter ontspanning of ter pijndemping. 

-Vlak voor de persfase kan er persdrang optreden, verloskundige bepaald!
-Ook weer: observeren, signaleren, reageren.
-Ondersteunen in houding.

-Aanmoedigen d.m.v. visualiseren of door de pijn heen persen. Houd rekening met de oerkracht van de bevallende vrouw en schik niet van enkele ( of meerdere) krachttermen. -Gaat het niet zoals verwacht en word er ingegrepen, dezelfde regel telt; observeren, signaleren, reageren. Blijf, zolang kan, in de buurt van je partner en steun/coach/ communiceer. 

-Navelstreng doorknippen.
-Ook tijdens de nageboorte en de periode na de bevalling houd je een oog op je partner ( en de baby).

Kraamperiode:
-Is maar kort, wees er bewust bij.
-Ondersteun je partner; de eerste week niet teveel traplopen, vermijd tillen e.d.
-De eerste 6 weken niet zwaar tillen. Rem wellicht algeheel wat af.
 -Algehele conditie moeten weer op peil komen, het is niet meteen weer als “van ouds”
- Ook jijzelf mag moeten wennen aan de nieuwe situatie, de korte nachten en kan dus moe zijn. Als de kraamhulp er nog is, profiteer van deze hulp! 

Please reload

Uitgelichte berichten

Overzicht data Vief Zwanger 2016

September 20, 2016

1/1
Please reload

Recente berichten

September 30, 2017

July 22, 2017